Ett brev till trädgårdar.

Ridgedale permaculture. Foto: Elina Nomad

 Sommar.  

Min andra sommaren i Skåne. 


Förra sommaren reste jag runt Skåne med jojo kortet, men denna sommar tänkte jag att bli mer seriös och fokusera på svenska och hittar interessant volöntar arbeta kanske. Jag visste inte hur fel jag ska var. Jag bara gjorde två veckor av sommar sfi, det blev olik från vad jag trodde det ska vara.
Jag tänkte att jag kan inte göra det mer, då jag bättre vila och studera ensam hemma, och fokusera på min egen idees, plans och nananana.

 Vad kan man göra när är trött av bara sitta och studera svenska. Jag hade en idee om sommar, så som mina bästa färdigheter är utforska, observera, ta bilder (eller utforska bortom gränserna), kanske jag kan kombinera alla!?

 Så här finns min meddelande jag skrev till flera trädgårdar i Skåne. Tyvärr de vill inte. Jag var lite ledsen eftersom jag trodde det ska hjälpa mig, och jag frågade ingen pengar, ingen sovplats, ingen mat, jag har min egna jojokort, trangia (camping köket), min own tälta när jag kan sova om jag behöver, och jag bo i Malmö. Jag behöver ingen pengar, ingen shelter.... Jag trodde den trädgårdar ska gillar det att får foto för fri. Fotografs jobba kostar mycket, men jag bara behövde att göra någonting så jag blir inte ledsen och uttråkad som jag kan inte hitta en riktig jobba. Jag trodde om jag hittar trädgård, jag ska att behandla det som riktig jobb, så jag fick seriös.

Jag vet inte varför det var dålig idee för dem, men ingen trädgård svarade tillbaks med "ja, det låter bra! kom träffar oss! tack." Jag ska aldrig veta det.

Hej!
Jag heter Elina och jag kommer från Lettland, men nu bor jag i Sverige, i Malmö. Det här korta texten måste jag repetera ofta på mina SFI lektioner... Tråkigt!
Varför skriver jag till dig? Jag vill ta foton av dig eller din gård! Får jag ta det?
Jag kom till Sverige i 2013 , men jag blev  en nomad. Jag reste och liftade runt Sverige för 18 månader. Jag arbetade och hjälpte med trädgårdsarbete  till på några olika gårdar. Jag hjälpte och tog foton som de kundea använda för deras behov.
Sedan hösten 2014  började jag att studera vid Lunds universitet, tänkte jag att nu ska jag börja ett normalt liv! Jag också studera på SFI Västra hamnen skolan. Som du ser  kan jag  skriva… Men jag kan inte prata så bra som jag skriver. Jag har ingen träning med språk utanför skolan. Det är därför jag  tänkte hur kan jag förbättra min svenska denna sommar? Jag trodde att söka jobba, men jag kan inte så bra svenska ännu.
Jag var tänker vad jag gillar att göra den mest? Jag upptäckta Skåne förra sommaren , kanske denna sommar kan jag göra min egen praktik? Min idee var att jag kunna hitta en gård eller fler som skulle vilja ta foton och jag kunna träffa folk utanför skolan så  det kan hjälpa mig att prata mer.
Jag gillar att ta foton, den mest jag gillar ta foton av naturen, folk i naturen, gård, livet på trädgården. Jag är ung och unga  måste använda sin energi, men jag alltid var stoppad eftersom av språk eller mina kunskap och erfarenhet är inte så bra för samhället.
Det är lite av mig. Jag kunna prata mycket mer om jag och naturen, och livet på trädgård, det är inte ny för mig som jag växa upp nära naturen och jag bodde på landet också. Lettiska folket gillar landslivet.  
Jag träffade fler folk som ni som tycker om ekologiskt odling. Jag började att odla min egen lilla balkong “trädgård” denna sommar, men jag är nybörjare….Har  ni hört om “Ridgedale permaculture i Värmland”? De är bra vänner till mig, jag har hjälpte dem mycket även före had de deras trädgård. Jag har varit med dem när började med  sin trädgård.Jag trodde ni kommer vilja se exempel av mina foton. Jag har ingen bra länk(webplats av mina foton ), men jag har foto album av Ridgedale gård.
Ni kan hitta den här: https://www.flickr.com/photos/eleinx/albums/72157669841652071
Det är inte obligatoriskt. Det är bara om ni vill. Jag frågor om inga pengar för mina foton. Om du instämmer, jag kan ha min egen mat (jag har trangia och jag resa runt Skåne mycket också att tälta och upptäcka Skåne). Före bodde jag på farm, jag åt  och jag sov där, men det var därför att jag reste och jag hade inget boende  i Sverige. Det var min unga persons äventyr som andra människor åker till Indien, jag var här i Sverige. Om ni behöver hjälp på trädgården kan  jag göra det också.
Förlåt för mina många misstag. Jag hoppas ni förstår mig.
MvH
Elina



Ridgedale permaculture. Foto: Elina Nomad




Ridgedale permaculture. Foto: Elina Nomad


Ridgedale permaculture. Foto: Elina Nomad


Ridgedale permaculture. Foto: Elina Nomad


Ridgedale permaculture. Foto: Elina Nomad


Ridgedale permaculture. Foto: Elina Nomad


Ridgedale permaculture. Foto: Elina Nomad


Ridgedale permaculture. Foto: Elina Nomad


Ridgedale permaculture. Foto: Elina Nomad
Ridgedale permaculture. Foto: Elina Nomad

 Mina foto av Sverige (nu finns där mycket foton av skåne): https://www.instagram.com/elinanomad/
 Min flickr sid: https://www.flickr.com/photos/eleinx/ 


Comments